Anitta Ahonen kaipaa naprapaattia

Tamperelainen stand up –koomikko Anitta Ahonen ei meinaa öisin saada hyvää uniasentoa ja kärsii sen vuoksi myös jonkin verran niska- ja hartiaseudun kivuista.

– Jos mä nyt luettelen mun uniongelmia tässä, niin saattaa olla, että mulla on jotain asentovirheitä. Välillä saattaa koskea vähän selkään ja niskaan ja sitten on tietysti sekin, että herää väärään aikaan yöllä, eikä sitten saakaan enää unta. Kun kaikki elämänrytmi on niin epäsäännöllistä, kaikki matkustaminen, väsymys ja ruokailu määrittelee aika paljon sen, miten saa sitten siellä keikkapaikalla unta, Ahonen kertoo.

Ahonen tapasi uniasiantuntijamme Vesa Tuomisen, joka teki hänelle Tampereen Ideaparkissa sijaitsevassa Unikulman liikkeessä UnikLab mittauksen. Tuominen näkee vartalokuvasta heti Ahosen selän ja lapojen tilanteen ja antaa Anittalle neuvoja, miten niska ja selkä saavat heti lisää tukea esimerkiksi hyvällä tyynyllä. Kaikkea hyvä sänkykään ei pysty kuitenkaan korjaamaan, ja Tuominen suositteleekin naprapaatilla tai hyvällä fysioterapeutilla käyntiä.

Anittaa kiinnostaa myös, vaikuttaako epäsäännöllinen elämänrytmi painonnousuun.

– Vaikuttaa. Ensinnäkin tämä selkä pitää käydä korjaamassa, siinä on painonnousuun ihan suora yhteys. Myös jos ihmisellä on univajetta niin herkut maistuu, eikä vatsa tunne samanlaista kylläisyyden tunnetta. Elämän säännöllisyys, oli se sitten mikä vain asia, helpottaa meidän elimistön toimintaa. Jos kaikki on koko ajan epäsäännöllistä, pitäis yrittää kuitenkin edes herätä aina samaan aikaan yöunilta, vaikka ne välillä jäisikin lyhyiksi ja tuntuis sen takia pahalta, Tuominen selventää.

Katso jaksosta 20, miten selän jumituksista viestivät kiputilat vaikuttavat hermostoihin ja painonnousuun.

 

Teksti: Annukka H.

06/10/2013