Antti Haapalan 30 rytmiä

Tamperelainen stand up -koomikko Antti Haapala kärsii nukahtamisvaikeuksista.

– Mä kierräin päivätöiden jälkeen suomalaisia stand up –klubeja ja jonkin verran yksityistilaisuuksia. Sitten joskus yöllä kun mä mahdollisesti pääsen kotiin nukkumaan, niin mä meen sänkyyn hetkeksi pyörimään ja sitten pyörin vielä muutaman tunnin lisää. Sitten herätyskello jo soikin ja mä huomaan, että en ole nukkunut ollenkaan. Sitten tämä sama rumba uudelleen. Kyllähän mun väsymys johtuu varmasti siitä, että mä nukun liian vähän. Pahin on ollut varmaan se, kun mä olin melkein kolme vuorokautta hereillä, kun mä en vaan yksinkertaisesti saanut nukuttua ollenkaan, Haapala kertoo.

Uniasiantuntija, Vesa Tuominen, kävi katsomassa millaiset nukkumisolosuhteet Haapalan kodista löytyy.

– Ensinnäkin täällä makuuhuoneessa on aivan liian valoisaa. Tänne pitää saada pimennysverhot, Tuominen huomaa.

Tuominen asentaa Haapalan sänkyyn Beddit unenmittauslaitteen, jonka avulla nähdään viikon kuluttua, miten Haapala oikeasti nukkuu yönsä ja näemme mahdolliset haittatekijät. Tuominen suositteli hänelle myös valohoitoa Valkee kirkasvalokuulokkeiden avulla.

– Me annetaan valohoitoa nyt sun pikkuaivoille näiden kuulokkeiden kautta. Korvien kautta valon saanti on paljon tehokkaampaa, kun silmien kautta. 7 minuuttia valoa päivässä korvien kautta riittää auttamaan siinä, että sun kaikki luontaiset rytmit saadaan ajastettua samaan aikaan. Ihmisellä on noin 30 erilaista rytmiä, ja jotta ne saadaan kaikki heräämään samaan aikaan, tarvitaan todella voimakas herätys. Tämä valo auttaa siihen. Valon avulla sun kaikki rytmit herää samaan aikaan, saat paljon enemmän aikaiseksi ja sun koko kroppa on hereillä yhtä aikaa, Tuominen selventää.

Katso jaksosta 18, mitä vinkkejä uniasiantuntijamme antoi Haapalalle myös yötyön aiheuttamaan unirytmin epäsäännöllisyyteen.

 

Teksti: Annukka H.

22/09/2013