Emilia Pikkarainen ja urheilijan lepo

Kilpauimari Emilia Pikkarainen valmistautuu Rio De Janeirossa 2016 järjestettäviin kesäolympialaisiin. Pikkarainen haluaisi tietää uniasiantuntija Vesa Tuomiselta miten pystyy vielä paremmin palautumaan urheilun jälkeen ja lepäämään niin, että harjoitus ja kilpailut sujuisivat helpommin.

– Päiväunet ovat tärkeä asia sen takia, että sä saisit nollattua aamutreenien jäljet vartalosta ja palautuisit iltapäivätreenejä varten kokonaan.  Sä saisit sen ylikuntovaihe vältettyä.

– Kesto on yksilökohtaista. Se vaikuttaa kuinka kovat treenit on alla ja mitä muuta korvien väliin on jäänyt. Määrä vaihtelee 45 – 90 minuuttia. Kun vartalo on kokonaan palautunut, on syke matala, Tuominen neuvoo.

Uniklab mittauksessa Tuominen katsoi miten Pikkaraisen jälkiverryttely oli uintitreenin jälkeen onnistunut.

– Kyllä täällä yläselässä pikkasen näkyy, että kuona-aineet eivät ole kunnolla lähteneet vielä pois. Noin vartti siitä, kun huippusuoritus on ohi, verryttelisit lisää. Laittaisit kaikki kuona-aineet, jotka jälkilämmössä kehittyy, niin liikkeellä, niin saisit nuo yläselän kohdat selkeästi auki, Tuominen opastaa.

Sen lisäksi Tuominen huomautti Pikkaraisen kierteisestä nukkumisasennosta. Vasemman puolen lihakset ovat lyhyempiä vyötäröltä kuin oikean puolen lihakset.  Jotta vartalo saadaan tasapainoon, niin Pikkaraisen pitäisi pyrkiä nukkumaan myös oikealla kyljellä ja keskittyä jälkiverryttelyihin.

Tuominen neuvoi vielä Pikkaraista mikä voi helpottaa aamu-unista ihmistä aamuheräämisissä. Katso heräämisvinkit ja muut neuvot jaksosta 3.

Jakso nähtävillä Ruutu.fi:ssä. Televisiouusinnat Liviltä 21.3. ja Jimiltä 22.3.

16/03/2014