Päivitetty aamukahvi

Suomessa juodaan henkilöä kohti enemmän kahvia kuin missään muualla maailmassa. Harva suomalainen on kuitenkin aidosti kiinnostunut kahvin laadusta. Tämä on huvittavaa, koska jo pienet laatumuutokset päivittäisissä rutiineissa tuovat iloa, nautintoa ja terveyttä varsinkin pitkässä juoksussa. Päivitetyn aamukahvin ajatuksena on tarjota muutamia vähemmän tunnettuja ideoita monelle tutun ja turvallisen kahvihetken virittämiseksi seuraavalle oktaaville.

Päivitetty aamukahvi

– 15-20 g laadukasta kahvia
– 200 ml pakuriteetä (tai vettä)
– 1 rkl MCT-öljyä tai kylmäpuristettua kookosöljyä
– 1-2 rkl laadukasta voita / ghee (kirkastettua voita)

Kahvin laatuun keskeisimmin vaikuttaa kahvipapujen laatu. Suosi kokonaisia papuja ja jauha kahvi vasta juuri ennen keittämistä. Näin saat aidosti tuoretta kahvia, jossa herkät aromit ovat tallella. Suosi parhaassa tapauksessa vain yhdestä lähteestä tulevia kahveja (single origin) sekoitusten sijaan. Korkeassa ilmastossa kasvaneet ja vesikäsitellyt pavut sisältävät myös lähtökohtaisesti vähemmän mahdollisia haitta-aineita (esim. mykotoksiinit).

Voit tutustua kahvin keittämiseksi perinteisten laitteiden sijaan myös esimerkiksi AeroPressi, Chemex tmv. laitteisiin, joilla muutaman kupin keittäminen on usein äärimmäisen helppoa ja kahvista saa paremmin irti pehmeämpiä makuja. Kahvin keittonesteenä kannattaa suosia mahdollisimman puhdasta vettä, mutta nesteenä voi myös hyödyntää esimerkiksi pakurikäävästä keitetty teetä, joka tasapainottaa mukavasti kahvin happoja – muuttamatta makua. Jos kahvin antamaa piristävää vaikutusta haluaa pidentää, on rasvojen sekoittaminen harkinnan arvoinen idea. Varsinkin MCT-öljy hidastaa kofeiinin imeytymistä ja tarjoaa elimistölle tasaista energiaa pidemmän aikaa. Vastaava “rasvakahvi” tasapainottaa kiireisten aamuihmisten olotilaa vuorokauden ensimmäisinä tunteina taatusti kitkerää kahvikupillista paremmin.

Teksti: Jaakko Halmetoja

28/04/2014