Satu Silvo sai uniasiantuntijaltamme vinkkejä

Satu Silvo on vasta viimevuosina opetellut nukkumaan enemmän.

– Mä jäin rinnekoneen yliajamaksi 14 vuotta sitten ja sitä seurasi se, että vaikka mä oon aina ollut huono nukkumaan, niin silloin mä nukuin vain tunnin kerrallaan. Pikkuhiljaa opin nukkumaan neljää tuntia ja musta tuntuu edelleenkin, että se on mun maksimi, jonka mä yhtäjaksoisesti nukun, Silvo kertoo.

Uniasiantuntija Vesa Tuominen kävi juttelemassa Silvon kanssa hänen unestaan ja riittävän levon saamisesta. Satua askarruttaa nukkumisessaan se, miten tarpeellista on saada sitä keskiyön unta tai ylipäätään nukkua yhtäjaksoisesti. Tuominen kertoo pääasian olevan se, että syvänunen määrä täyttyy kunkin vuorokauden osalta.

– Jos sun luontainen heräämisaika on silloin kello 4.45, niin silloin sun kannattaa nousta tekemään jotain. Oot pari tuntia hereillä ja sitten menet takaisin nukkumaan tai otat ne parin tunnin päiväunet myöhemmin, jolloin syvänunen määrä alkaa olla riittävä sitä päivää kohti. Vartin torkut ei auta. Olon saattaa tuntea hetkellisesti virkeämmäksi, mutta aivot eivät ole saaneet vielä lepoa, Tuominen opastaa.

Uniasiantuntija katsoi myös, miltä hänen makuuhuoneessaan näyttää ja antaa Satu Silvolle kiitosta pimennysverhoista.

– Mitä pimeämpi, sen parempi. Valo estää ihmisten luontaisen unihormonin, melatoniinin, tuotannon erittymisen kehoon. Unen saaminen kestää siis kauemmin jos on valoisaa tai jos katsotaan telkkaria tai tietokoneen näyttöä ennen nukkumaanmenoa, koska se näyttöpäätteestä tuleva sininenkin valo on ihan yhtä paha, Tuominen selventää.

Uniasiantuntija huomioi kuitenkin jo heti ensimmäisten asioiden joukossa ison yölampun ja johtokasan maassa.

– Sähkömagneettiset kentät vaikuttavat myelinin aineenvaihduntaan. Myelin on kahden hermosolun välissä oleva ainesosa, joka on erilaisille sähkö- ja magneettikentille hyvin herkkä. Jos sulla on isot kentät täällä, niin ne tavallaan virittävät sun aivoja. Aivot käy liian kuumana, jolloin sä et pääsekään rentoutumaan, uni jää pinnalliseksi, etkä sä pääse siihen syvään uneen ollenkaan, Tuominen kertoo.

Katso kaikki Satu Silvon saamat vinkit paremman unen saavuttamiseksi jaksosta 5. Silvon unta seurataan älyvuoteen avulla viikon verran, ja saatuja unituloksia tarkastellaan 6. jaksossa.

Teksti: Annukka H.

14/04/2013