Unta tukeva iltapala

30 % suomalaisista aikuisista on kärsinyt vuoden aikana unettomuudesta vähintään kolmena yönä viikossa ja 10 % on potenut unettomuutta yli kuukauden. Yöunen merkityksestä on paljon tutkimustietoa, ja sen tärkeyden me tunnistamme kaikki. Uni on anabolinen tila, jonka aikana elimistö rakentaa energiavarastojaan, korjaa kudoksia ja tuottaa proteiineja. Ilman riittävää unta ihmiskeho ei kykene toimimaan normaalisti. “Unihiekka” -reseptin ajatuksena on tukea melatoniinin tuotantoa tarjoamalla elimistölle sopivia ravinteita, sopivassa suhteessa. Esimerkiksi kurpitsansiemenet, mantelit ja banaani sisältävät reilusti tryptofaania (aminohappo) suhteessa muihin aminohappoihin. Tämä on keskeinen asia, koska vaikka monet ruoat (esim. liha, kala) sisältävät paljon tryptofaania, sisältävät ne myös muita ”kilpailevia” aminohappoja ja vaikutus välittäjäaineiden tuotantoon on hyvin erilainen (ei samalla lailla rauhoittava / vuorokausirytmiä tukeva).

Tryptofaani muuntuu elimistössä loputa melatoniiniksi monivaiheisten prosessien jälkeen, joita taas useat muut ravinteet tukevat. Näistä keskeisimpinä B-ryhmän vitamiinit. Toisaalta hiilihydraatit toimivat tietynlaisena kuljetusalustana koko paketille, niin että se pääsee myös vaikuttamaan oikealla tavalla (yhdisteet pääsevät aivoveriesteen ohi jne.). Tämän vuoksi 15-30 grammaa hiilihydraatteja (banaani, hunaja, marjat) on hyvä lisä osana annosta. Mekanismeihin voi tutustua mukavalla tavalla ilmaiseksi luettavissa olevassa, unta käsittelevässä e-kirjassa.

Unihiekka 

– 1/2-1 banaani
– Kourallinen kurpitsansiemeniä / manteleita
– 50-100g kotimaisia marjoja
– (1-2 tl kotimaista hunajaa)
– (1 dl mantelimaitoa)
– (1/2 avocado)

Suosi marjoina kotimaisia metsämarjoja ja pyri yhdistelemään eri värejä. Suosi kotimaista hunajaa ja varmistu hunajan alkuperästä (moni pakkaus saa hunajan näyttämään kotimaiselta, vaikkei se sitä ole). Mantelimaidon valmistamisen pohjana voi käyttää halutessaan veden sijaan viileää, rauhoittavaa teetä (esim. kamomilla).

Lopuksi vielä pieni vinkki. Moni painiskelee “aina raakojen” avocadojen kanssa, mutta kypsyttämiseen löytyy yksi hyvä kikka. Laita avocadot pieneen pussiin (esim. biojäte-pussi) banaaneiden kanssa yhdeksi yöksi. Banaanit käsitellään etyleeni-nimisellä kaasulla, joka on kasvien kypsymistä nopeuttava kasvihormoni. Kyseinen yhdiste nopeuttaa avocadojen kypsymistä merkittävästi ja voit tarvittaessa hyödyntää “aina raakoja” avocadoja jatkossa kätevämmin.

Teksti: Jaakko Halmetoja

28/04/2014