Vihersmoothie

Kaikki tietävät, että kasviksia ja vihanneksia tulisi syödä enemmän. Varsinkin vihreitä vihanneksia. Haasteena on yleensä kuitenkin se, että ”puoli kiloa päivässä” – kampanjat menevät suurimmalta osalta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Samalla tavalla myös monen elimistössä salaatti tulee läpi lähes samannäköisenä kuin se suusta alas mennessään oli. ”Tavalliset”, läpinäkyvät jäävuorisalaatit jne. ovat yksinkertaisesti vaisuja ravinteiden lähteitä, eivätkä vähäisetkään ravinteet pääse oikein imeytymään kiireessä hotkitun välipalasalaatin syöjän elimistöön.

Yleispätevänä vinkkinä voisi todeta, että kaupassa on hyvä suosia voimakkaampia värejä ja makuja. Toisaalta takapihalta ilmaiseksi löytyvät villivihannekset (nokkonen, voikukka, siankärsämö, vuohenputki jne.) tarjoavat halukkaille käyttäjilleen vielä huomattavasti kaupan parhaita salaatteja tiiviimpiä ravinnepommeja.

Tehosekottimella valmistettu vihersmoothie on ylivoimainen väline ravinteiden imeytyvyyden lisäämiseen ja vihreiden vihannesten riittävien käyttömäärien varmistamiseen arjessa. Kun smoothiejuoman joukkoon lisää muutamia keskeisiä palasia, toimii raikas maku ja ruokaisa koostumus äärimmäisen hyvänä välineenä kenelle tahansa energiatasojen kohotuksesta kiinnostuneelle.

Ruokaisa vihersmoothie

– Iso kourallinen lehtikaalia (tai tuoreyrttejä, pinaattia tmv. voimakkaampaa vihreää)
– 1/2 kurkku
– 1/2 avocado
– (1-2 tl viherjauhetta: nokkonen, vehnänoras, spirulina, klorella tmv.)
– 2 rkl kylmäpuristettua kasviöljyä
– 1/2 sitruuna
– Ripaus puhdistamatonta merisuolaa
– (1/2 dl proteiinijauhetta: hera, riisi, hamppu, herne tmv.)
– Vettä

Teksti: Jaakko Halmetoja

10/08/2014

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

captcha

Please enter the CAPTCHA text